Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Attila dolgozata

Gyógyító Buddha - Bhaishadzsja Guru

(tib: Szangye Menla)

 

         A tibeti gyakorlatok többségében (vadzsrajána) a vizualizáció jelentős szerepet tudhat magáénak. A képzeletünkben megidézett Tanítok és különféle megjelenési aspektusai hozzásegítenek minket a hatékonyabb gyakorláshoz. A buddhizmusban nagy szerepet töltenek be a különféle tangkák, festmények, szobrok. Ezen alkotások ahhoz járulnak hozzá, hogy megkönnyítsék a vizualizáció folyamatát. A tibeti buddhista hagyományban ez azt jelenti, hogy ez a Buddha ábrázolás/ vizualizáció és mantra nemcsak a fizikai-, hanem a mentális gyógyulást is eredményezheti.    Ha a test és az elme egyensúlyban van, akkor érhető el a gyógyulás állapota.[1]

Buddha nyugodt mosolya a legjellemzőbb ismertetőjegye.[2]

 

 

  1. Gyógyító Buddha Shakyamuni Buddha mélykék színe: lapis lazuli . Ezt a drágakövet hagyományosan valami ritka vagy tiszta dolog, eszme szimbolizálására használták. Ez a kék fény pozitív és gyógyító hatással bír. Elsősorban a tibeti buddhista megjelenítési gyakorlatokban használják.
  2. Ebben az esetben egy lótuszvirágon és egy fehér holdkorongon ábrázolják békés gyógyító alakját. A Lótusz (padma) nagyon fontos szimbólum Indiában és a buddhizmusban. Röviden: a test, a beszéd és az elme teljes megtisztulására, valamint a felszabadulásban levő egészséges cselekedetek virágzására utal. A fehér a szellemi és a mentális tisztaságot, a rózsaszín a hagyományos Buddhát, a lila a miszticizmust, a piros a szeretet és az együttérzés, a kék pedig a bölcsességet jelenti.[3]

 A lótusz nem növekszik Tibetben, így a tibeti művészetnek csak stilizált változatai vannak. Ennek ellenére ez a buddhizmus egyik legismertebb motívuma, mivel minden fontos istenség valamilyen módon társul a lótuszhoz, akár üljön rá, akár tartsa azt. a kezükben.[4]

  1. Megjelenítése során nem látunk rajta ékszereket ez a nirmanakája formát jelképezi.
  2. 3 részből álló szerzetesi köpenye szimbolódgiája a következő :

             a tantra  külső-, belső- és titkos szintjeinek jeleníti meg

  1. A feje tetején található egy  koponyadudor (jól kihangsúlyozott       “ushnisha” ) és az abban helyet foglaló kívánságteljesítő drágakő,     ami maga a tudat határtalan teremtő képességét szimbolizálja.
  2.  Két szemöldöke között “úrná” jel helyezkedik el mely a békés istenségek bölcsesség szemét, koncentrációs pontját jelképezi.
  3. Jobb keze a jobb térdén helyezkedik eltenyérrel kifelé fordítva, “varada áldás adás mudra”pozicióban.[5] A Varada jelentése: „kívánság megadása, áldás megadása, készen áll a kérések teljesítésére vagy az ima megválaszolására[6]
  4.  hüvelyk és mutatóujja között a mindenfajta betegséget (szél epe nyák) gyógyító növény (olajfa) ágát tartja, melynek virágja a jobb könyökhajlatánál nyílik.
  5. jobb keze a gyógyítás relatív szintjét (gyógyító sziddhi képességet) szimbolizálja.
  6. A bal keze az ölében nyugszik tenyérrel felfelé, benne egy koldulócsésze helyezkedik el.
  7. A koldulócsészében az egészség nektárja (halhatatlanság)van és ebből a szilkéből egy kívánságteljesítő növény szökken szárba. A hosszú élet és egészség jelképeként.
  8. Keresztbe tett lábai a szamszára és nirvána elválaszthatatlanságát és a világból való kiemelkedettségét elmélyülését jelképezik
  9. Nyakának három redőzete a betegségek gyógyításának három szintjét a: testi-, az -energetikai (beszéd)-, és a tudati szintjét jelképezi.[7]

 

 

A mantrája a következő:
TEJÁTÁ OM BEKÁNZE BEKÁNZE MÁHÁ BEKÁNZE RÁDZÁ SZÁMUGÁTE SZOHÁ

 

Készítette: Bogdán Attila, email: attila.meszk@gmail.com

 

[5] A buddhista tantrikus hagyományban a jobb kéz az ügyes, koncentrált cselekvési módot és az aktív férfi elvet képviseli. A bal kéz a bölcsességet, az ürességet és a szemlélődő női alakot jelképezi. Így számos olyan képet találunk a Buddháról, ahol jobb kezét olyan gesztusokkal ábrázolják, amelyek aktívan jelzik a tanítást, a védelmet és az áldást, míg a bal keze meditációs módon az ölére támaszkodik.

 

Hozzászólások

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.