Attila dolgozata
Gyógyító Buddha - Bhaishadzsja Guru
(tib: Szangye Menla)
A tibeti gyakorlatok többségében (vadzsrajána) a vizualizáció jelentős szerepet tudhat magáénak. A képzeletünkben megidézett Tanítok és különféle megjelenési aspektusai hozzásegítenek minket a hatékonyabb gyakorláshoz. A buddhizmusban nagy szerepet töltenek be a különféle tangkák, festmények, szobrok. Ezen alkotások ahhoz járulnak hozzá, hogy megkönnyítsék a vizualizáció folyamatát. A tibeti buddhista hagyományban ez azt jelenti, hogy ez a Buddha ábrázolás/ vizualizáció és mantra nemcsak a fizikai-, hanem a mentális gyógyulást is eredményezheti. Ha a test és az elme egyensúlyban van, akkor érhető el a gyógyulás állapota.[1]
Buddha nyugodt mosolya a legjellemzőbb ismertetőjegye.[2]
- Gyógyító Buddha Shakyamuni Buddha mélykék színe: a lapis lazuli . Ezt a drágakövet hagyományosan valami ritka vagy tiszta dolog, eszme szimbolizálására használták. Ez a kék fény pozitív és gyógyító hatással bír. Elsősorban a tibeti buddhista megjelenítési gyakorlatokban használják.
- Ebben az esetben egy lótuszvirágon és egy fehér holdkorongon ábrázolják békés gyógyító alakját. A Lótusz (padma) nagyon fontos szimbólum Indiában és a buddhizmusban. Röviden: a test, a beszéd és az elme teljes megtisztulására, valamint a felszabadulásban levő egészséges cselekedetek virágzására utal. A fehér a szellemi és a mentális tisztaságot, a rózsaszín a hagyományos Buddhát, a lila a miszticizmust, a piros a szeretet és az együttérzés, a kék pedig a bölcsességet jelenti.[3]
A lótusz nem növekszik Tibetben, így a tibeti művészetnek csak stilizált változatai vannak. Ennek ellenére ez a buddhizmus egyik legismertebb motívuma, mivel minden fontos istenség valamilyen módon társul a lótuszhoz, akár üljön rá, akár tartsa azt. a kezükben.[4]
- Megjelenítése során nem látunk rajta ékszereket ez a nirmanakája formát jelképezi.
- 3 részből álló szerzetesi köpenye szimbolódgiája a következő :
a tantra külső-, belső- és titkos szintjeinek jeleníti meg
- A feje tetején található egy koponyadudor (jól kihangsúlyozott “ushnisha” ) és az abban helyet foglaló kívánságteljesítő drágakő, ami maga a tudat határtalan teremtő képességét szimbolizálja.
- Két szemöldöke között “úrná” jel helyezkedik el mely a békés istenségek bölcsesség szemét, koncentrációs pontját jelképezi.
- Jobb keze a jobb térdén helyezkedik eltenyérrel kifelé fordítva, “varada áldás adás mudra”pozicióban.[5] A Varada jelentése: „kívánság megadása, áldás megadása, készen áll a kérések teljesítésére vagy az ima megválaszolására”[6]
- hüvelyk és mutatóujja között a mindenfajta betegséget (szél epe nyák) gyógyító növény (olajfa) ágát tartja, melynek virágja a jobb könyökhajlatánál nyílik.
- jobb keze a gyógyítás relatív szintjét (gyógyító sziddhi képességet) szimbolizálja.
- A bal keze az ölében nyugszik tenyérrel felfelé, benne egy koldulócsésze helyezkedik el.
- A koldulócsészében az egészség nektárja (halhatatlanság)van és ebből a szilkéből egy kívánságteljesítő növény szökken szárba. A hosszú élet és egészség jelképeként.
- Keresztbe tett lábai a szamszára és nirvána elválaszthatatlanságát és a világból való kiemelkedettségét elmélyülését jelképezik
- Nyakának három redőzete a betegségek gyógyításának három szintjét a: testi-, az -energetikai (beszéd)-, és a tudati szintjét jelképezi.[7]
A mantrája a következő:
TEJÁTÁ OM BEKÁNZE BEKÁNZE MÁHÁ BEKÁNZE RÁDZÁ SZÁMUGÁTE SZOHÁ
Készítette: Bogdán Attila, email: attila.meszk@gmail.com
[5] A buddhista tantrikus hagyományban a jobb kéz az ügyes, koncentrált cselekvési módot és az aktív férfi elvet képviseli. A bal kéz a bölcsességet, az ürességet és a szemlélődő női alakot jelképezi. Így számos olyan képet találunk a Buddháról, ahol jobb kezét olyan gesztusokkal ábrázolják, amelyek aktívan jelzik a tanítást, a védelmet és az áldást, míg a bal keze meditációs módon az ölére támaszkodik.